Uitwisseling Sariñena
Op zondagochtend 19 maart verzamelden de leerlingen en hun begeleiders op de luchthaven om hun 10 uur durende reis naar Sariñena te beginnen. Aangekomen op plaats van bestemming begon het kennismakingsproces. De meereizende leerlingen knuffelden hun gastgezinnen alsof zij elkaar al jaren kenden. Alle leerlingen hebben de afgelopen periode al contact gehad met hun host gezinnen door middel van social media. Na een lunch met alle gezinnen hebben wij met een gerust hart afscheid genomen van onze leerlingen.
De leerlingen kwamen deze week niks te kort! Op maandag begonnen we de week met kennismakingsactiviteiten en het stimuleren van het groepsproces. Tegen alle verwachtingen van onze leerlingen in was de lokale middelbare school bijna net zo groot als het SDCA. Echter zitten op deze school slechts 350 leerlingen. Daarnaast was de school voorzien van alle moderne technieken als: Air conditioning, Laptopkarren en Digiborden. Wat ons zeker opviel was dat de school enorm schoon was. Geen stofje of vuiltje te bekennen. Dit werd achteraf mede mogelijk gemaakt door het gedrag van de leerlingen. Uit zichzelf ruimden zij alles netjes op wanneer zij afval maakten. Verder werkt de school met een uitbater in hun kantine. En in Spanje kunnen schoolkantines net als in Nederland prijzen winnen. Dit werkt door middel van een puntensysteem. Een goed systeem, want hoe lager de prijzen van de producten hoe meer punten de uitbater kan verdienen. Met die punten kunnen uitbaters een voorkeursbehandeling krijgen in schoolorganisaties. Leerlingen zijn dan ook erg fan van de kantine en haar goed belegde stokbroden van zo’n 80 eurocent!
De maandagmiddag stond in het teken van biologisch koken van traditionele gerechten uit de bezoekende landen. De leerlingen hielpen bij een buitenlands recept of bij de Nederlandse variant; de stamppot. Dit aten we in de avond op na een lange wandeling door het dorp naar de lagoon. Op dinsdagochtend namen de leerlingen deel aan verschillende workshops om de lokale biodiversiteit te vergroten. Gedurende de activiteiten was het respect dat leerlingen voor materialen hebben weer goed zichtbaar. Waardevol dat onze leerlingen ook netter gingen werken en bedachtzamer met materialen omgingen. Goed gedrag werkt dus zeker aanstekelijk!
In de middag zijn we de natuur ingegaan om verschillende vegetatie te herkennen en om een deel van een afgebrand bos te herplanten met lokaal opgekweekte bomen. Dit proces gaat natuurlijk nog jaren duren en hier moeten nog honderden bomen geplant worden. Echter hebben onze leerlingen hier dus al een belangrijke bijdrage aan geleverd. Uiteraard vonden de leerlingen dit superleuk om te doen. Actief zijn in de natuur doet het nog altijd goed bij leerlingen. In de avond zijn we gaan hiken in een prachtig woestijnlandschap.
Op woensdag zijn we de regio van Sariñena in gegaan om de lokale (duurzame) cultuur te leren kennen en haar geschiedenis. Dit betekent natuurlijk ook het bezoeken van biologische boeren en het uitproberen van hun overheerlijke producten. De vele wandelingen in de prachtige natuur zorgen voor een goed beeld van het Spaanse landschap, maar geeft ook vooral mogelijkheden om in gesprek te gaan met de andere buitenlandse leerlingen. Onze leerlingen hebben zich de gehele week zeer sociaal opgesteld naar zowel andere leerlingen als begeleiders. Op de laatste complete dag hebben de leerlingen dit keer echt hun handen uitgestoken bij biologische boer die volgens traditionele wijze zijn producten produceert en verkoopt. De leerlingen werden geleerd hoe je zorg draagt voor de natuur, producten en voor je eigen gezondheid. Geïnspireerd en met nieuwe ideeën over gezond leven hebben wij de dag afgesloten met een optreden en een (frisdrank)borrel. De vrijdagochtend bestond uit afscheid nemen. Kortom, dozen vol tissues zijn opgegaan…
Al met al mogen wij als school enorm trots zijn op onze leerlingen die meedoen aan het project. Zij hebben zich geweldig gedragen en waren enkel positief, ondanks dat hun dagen van 08:30 tot en met 21:30 duurden. De vermoeidheid zit nog wel even in ons en de leerlingen, maar de ervaring laat een onuitwisbare positieve stimulans achter.
Opbrengsten:
- Zoals de leerlingen zelf zeiden “We hebben in 1 week meer geleerd (over hunzelf) dan de in de afgelopen jaren op school”.
- Vrienden voor het leven gemaakt.
- Onvergetelijke ervaring die het leven van de leerlingen voor altijd veranderen.
- Een schone omgeving kan zeker lukken als dat onderdeel is/wordt van de cultuur.
- Gezond leven is niet alleen sporten en bewust omgaan met voeding, maar ook in contact staan met de natuur.
- De gevolgen van klimaatverandering ontwricht de Spaanse samenleving nu al (Steden hebben nauwelijks nog watervoorraden en het is nog pas maart…).
- Gelukkig leven gaat niet zonder zorgdragen aan je naastenliefde.
- Tijd en activiteiten in de natuur doorbrengen geeft een enorme positieve stimulans
Groetjes,
Anouck Tollenaar
Lena Manting
Marit van Rooyen
Marieke Duker
Kaitlyn de Groot
Lois Timmer
Bob Scheepbouwer