Categorie: Niet gecategoriseerd

Moodboard Nederlands

2tl/h Nederlands. Maak een moodboard van je leesboek. Gebruik je vijf zintuigen en breng dit in verband met je leesboek. Er zijn prachtige posters gemaakt waarvan de foto er een van is.

Geslaagd!

Heel veel blije leerlingen kwamen 14 juni naar school: ze waren geslaagd! 

Een vlag hoort daar natuurlijk bij. 

Wilkommen im Sprachdorf!

Afgelopen dinsdag 6 juni zijn de derdeklassers wederom ondergedompeld in een Duits taalbad! Aanvankelijk was de spanning voor sommige leerlingen om te snijden en liepen de leerlingen wat bleekjes de Duitse drempel over. Maar al gauw veranderde de sfeer, wanneer de leerlingen in gesprek gingen met de leerlingen uit 5VWO. De 5VWO’ers hebben hun thema prachtig vertegenwoordigd en de thema’s waren goed herkenbaar en aangekleed met zelf meegebrachte of gemaakte voorwerpen. Bij de ‘Eisbäckerei’ werden er zelfs echte ijsbolletjes geschept!

Er werden heuse sollicitatiegesprekken gevoerd, allerlei kwalen werden beim Arzt behandeld en ook het Happy Meal kan probleemloos in het Duits worden besteld. De derdeklassers kregen op deze manier echt het gevoel dat ze met Duitsers hadden gesproken en verlieten met een trots en enigszins opgelucht gevoel het lokaal. We kijken terug op een zeer geslaagde (Duitstalige) dag!

Wachten op de uitslag

Op woensdagmiddag 14 juni worden alle eindexamenkandidaten tussen 14.30-15.00 uur gebeld over de uitslag van hun examen. 

Excursie Verzetsmuseum

De onderbouwklassen KB/TL zijn op dinsdag 6 juni op excursie geweest naar het Verzetsmuseum. De leerlingen kregen in groepjes een rondleiding door het museum en gingen aan de slag met verschillende opdrachten.

Ook is er een wandeling gemaakt door de Joodse wijk van Amsterdam. De leerlingen kwamen hier in aanraking met verschillende monumenten die ons herinneren aan het oorlogsverleden. Het was een leerzame middag met ook nog eens prachtig weer!

Olympic Moves Handbal

Het handbalteam van het Dalton gaat op 9 juni in Papendal onze school vertegenwoordigen tijdens de Olympic Moves.

Kers op de taart

Op vrijdag 2 juni was de laatste wedstrijd van onze Debatclub dit schooljaar. Deze keer in Rotterdam bij het Wolfert Dalton voor het Dalton Debat Festival. De poulefase kwamen we met gemak door met o.a. een overwinning tegen het altijd lastige Dalton Voorburg. In de finale kwamen we uiteindelijk tegenover Dalton Den Haag te staan, ook een school met een lange debattraditie. Die won Alkmaar afgetekend met 4-2. Onze debaters hebben dus weer een topprestatie geleverd.

Het was sowieso een succesvol jaar: het Dalton Toekomstdebat werd gewonnen, Het Alkmaar Scholieren Debat werd op 1 punt na verloren (geheel ten onrechte overigens, verder ben ik niet bevooroordeeld) en bij de provinciale wedstrijden van Het Lagerhuis werd nipt in de finale verloren. We konden dus weer drie trofeeën toevoegen aan onze prijzenkast. Volgend jaar nieuwe rondes en nieuwe kansen (en nieuwe debaters) met o.a. het Dalton Debat Festival bij ons op school.

Ik maak een diepe buiging voor de debaters van dit jaar: Carlijn, Jip, Britt, Rosalie, Rohan, Merel R., Merel K., Merlijn, Tim, Gijs, Abdul, Marijn, Fee, Fiona en Isa.

Een trotse en dankbare begeleider, Dick Jan Sanders

Alkmaar City Run

Op Hemelvaartsdag was het weer zover, de Alkmaar City Run! We hebben met een team van 40 leerlingen en enkele collega’s die ons als invallers uit de brand hielpen allemaal de vijf kilometer voltooid. De tijden varieerden van in de 18 minuten tot 45, maar daar gaat het niet om.

Wel belangrijk: iedereen kwam moe maar voldaan over de finishlijn en de reactie ‘Volgend jaar de 10km!’ was regelmatig te horen.

Grote dank gaat uit naar alle supporters, leerlingen, collega’s, ouders die langs de kant stonden om ons aan te moedigen.

Volgend jaar op naar de 50 deelnemers?

Thomas

Examen in de mediatheek

20 leerlingen 4-tl mogen vanwege hun handschrift of dyslexie hun CSE Nederlands in de mediatheek maken.